Abdol Ghader Balouch – عبدالقادر بلوچ

Official blog of Abdol Ghader Balouch

برنامه رأس ساعت شروع شد. محمد محمدعلی نویسنده صاحب‏نام کشورمان در سخنرانی بسیار شنیدنی خود به دلایل بی مهر واقع شدن اشعار سهراب سپهری پرداخت. محمد محمدعلی در سخنرانی خود
که بسیار مورد توجه واقع شد با آوردن مثال‏هایی این مسئله را مطرح کرد که در رژیم گذشته نگاه حزبی به سهراب سپهری باعث شد که نه روشنفکران دینی به او توجه کنند و نه روشنفکران غیر دینی. متن کامل را اینجا بخوانید.

بعد از سخنرانی جناب محمد محمدعلی نقص فنی که در آغاز برنامه باعث جابجایی برنامه سخنرانی ایشان شده بود بر طرف شد. لذا معرفی انجمن هنر و ادبیات که به ابتکار جناب مرتضی مشتاقی به صورت فیلم کوتاهی تنظیم شده بود پخش شد.

سخنران بعدی  شاعر گرامی جناب دکتر منوچهر رضا بیگی از زاویه «محیط زیست گرایی» به شعر سهراب سپهری پرداخت و بسیار منسجم با استفاده از اسلاید و واقعیت‏های علمی نمونه‏هایی از اشعار سهراب سپهری را برجسته کرد که نشان می‏داد اشعار سهراب سپهری با پایه و بنیان مسائل زیست محیطی کاملاً منطبق است. دکتر منوچهر رضا بیگی گفت چون سهراب سپهری در قسمت سمعی و بصری وزارت کشاورزی کار می‏کرده این احتمال وجود دارد که به نسخه‏ای از کتاب انگلیسی خانم راشل کارسن ( بهار خاموش) دسترسی پیدا کرده و آن را خوانده باشد. (این کتاب بعدها توسط وهابزاده، کوچکی و علیزاده اساتید دانشگاه فردوسی مشهد به فارسی ترجمه شد.)

بعد از سخنرانی دکتر منوچهر رضا بیگی،هرمین عشقی و بهمن قدیمی و رامین مهجوری سه آهنگ اجرا کردند که آخرین آنها  شعری بود از شاعر جوان و بلند آوازه کشورمان هیلا صادقی.

بعد از نیمساعت تنفس برنامه مجداداً رأس ساعت شروع شد.

فرامرز پورنوروز نویسنده و شاعر در بخش دوم برنامه به بررسی عرفان در شعر سهراب سپهری پرداخت. او از دو منظر شعر سهراب سپهری را مورد بررسی قرار داد. مورد اول نگاه سهراب سپهری به اشیا و پدیده‏ها و عناصر طبیعت و رابطه‏ی زنده‏ی آنها با انسان، که انسان امروزی بخاطر گرفتاری‏های روزمره‏ی زندگی از دیدن آنها غافل است.  دوم استادی سهراب سپهری در ترکیب کلمات و واژه‏ها و آفرینش مفاهیم جدید که شاعران دیگر کمتر به آن پرداخته‏اند.

بعد از فرامرز پورنوروز صحبت طنز من بود که اگر راغب هستید آن را  اینجا  بخوانید.

فیلم نگاره‏های سهراب ساخته مرتضی مشتاقی بعد از برنامه من پخش شد و در آخر محمد خرازی آهنگساز و خواننده و نوازنده، سه آهنگ از ساخته‏های خود را که به ترتیب روی اشعار سهراب سپهری و فروغ فرخزاد و پیمان وهابزاده کار شده بود اجرا کرد.

مجری این برنامه خانم محبوبه اسماعیلی و مسئول میز کتاب جناب حسین رادبوی و مسئول امور فنی شرمین مشتاقی بود.

این برنامه فصل دوم فعالیت‏های انجمن هنر و ادبیات بود. برگزاری موفق این برنامه را به جناب مرتضی مشتاقی و اعضاء انجمن تبریک می‏گویم.


Leave a Reply



VIDEO

************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** *************

TAG CLOUD

Activate the Wp-cumulus plugin to see the flash tag clouds!

There is something about me..

    Activate the Flickrss plugin to see the image thumbnails!