Abdol Ghader Balouch – عبدالقادر بلوچ

Official blog of Abdol Ghader Balouch

شیر محمد اسپندار یکی دیگر از هنرمندان بلوچ است که شهرت جهانی دارد و با هنر خود در کشورهای مختلف جهان در بلند آوازه‏تر شدن نام ایران کوشیده است. او که سال‏ها قبل دکترای افتخاری موسیقی سنتی را در فرانسه از دست ژاک شیراک دریافت کرد اخیراً گفته است: چون برنامه موسیقی که بتوانم در آن حضور داشته باشم در اینجا برگزار نمی‏شود، خانه نشین شده‏ام. شیر محمد که اعتقاد دارد موسیقی محلی بلوچستان مانند دریاچه هامون آرام آرام در حال خشک شدن است می‏گوید: نمی‏دانم با این وضعیت، عاقبت هنر مملکت‏امان چه خواهد شد.

آخرین اجرای خارجی این هنرمند اجرای چند سال قبل ترکیه بود. او در این باره می‏گوید: در آن سفر هم به واسطه اجرای موسیقی سیستان و بلوچستان بسیار مورد احترام و تشویق قرار گرفتم اما نمی‏دانم چرا توی مملکت خودم این احترام و تشویق نسبت به موسیقی محلی و مقامی ما وجود ندارد.

این هنرمند بزرگ آنقدر هوشیار هست که بداند وقتی بودجه لبنان و حقوق و مزایای حسن نصرالله در جمهوری اسلامی بیشتر از بودجه سیستان و بلوچستان است. طبیعی است که وضع هنر و هنرمند چنین زار باشد؛ اما او تلخی دردش را در سوز نی‏اش می‏دمد. بشنوید دونلی او را.


5 Responses to “مردی که تلخی دردش را در سوزِ نی می‏دمد”

  1. Mari says:

    Kheili ziba bood Balooche aziz, kheili lezat bordam o chand bar goosh dadam. Ashkam ham dar omad vali aramesh ham gereftam. bazam sepasgozaram. be omide azadie Iran va Irani va inke in bar ghadre hamdigaro bedoonim va motahed bashim. ghorboone shoma AtoosA

  2. Anonymous says:

    فکر ميکنم به جنايات جمهوری اسلامی در زندانهای ايران شک داريد. در همين صفحۀ بی بی سی از قطع دست و پای يک فرد خبر ميدهند. به من حالت تهوع دست ميدهد از بی ايمانی آن افرادی که اين قانون را پياده ميکنند. آن هندوئی که حشره را نميازارد ما نيستيم. ما حتی نميخواهيم قبول کنيم که ابن قانونها در کودکان هراس و کابوس ايجاد ميکنند.هنگاميکه در ابوغريب به زندانيان تجاوز شد جمهوری ا. ملتهب شده بود(کهريزک اول).آنهائي که در گوانتانمو هستند زندانی سياسي مسلمانند با افکار کريه انتحاري.

  3. دفترها says:

    من پیرمرد غمگینی را می شناسم که در بلوچستان مسکن دارد

    و دلش را در یک نیلبک چوبین می نوازد آرام آرام

  4. Anonymous says:

    واقعن شاهکار است بلوچ جان!

  5. Anonymous says:

    بشنو از نی چون حکایت می کند
    از جدائیها شکایت می کند
    کز نیستان تا مرا ببریده اند
    از نفیرم مرد وزن نالیده اند

    عجب ملا ممد جانی می نوازد شیرمحمد جان
    دمش گرم
    نق نقو

Leave a Reply



VIDEO

************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** *************

TAG CLOUD

Activate the Wp-cumulus plugin to see the flash tag clouds!

There is something about me..

    Activate the Flickrss plugin to see the image thumbnails!