Abdol Ghader Balouch – عبدالقادر بلوچ

Official blog of Abdol Ghader Balouch

یعقوب مهرنهاد دبیر انجمن «جوانان صدای عدالت» وروزنامه نگار و وبلاگیست بلوچ از فعالان مدنی‌ای بود که معتقد به فعالیت در محدوده‌ی قانون بود. دانشجویان و جوانان عضو این انجمن با باورهای خراش ندیده از تعصب و رنگ نگرفته از خشونت قانون شکنی‌های مسئولان استان را به امید رسیدن به گوش کر مرکز فریاد می‌زدند و در کنار آن به فعالیت فرهنگی در کمیسیونهای تخصصی این انجمن می‌پرداختند. اما همانطور که بر شما واضح و بر من مبرهن است رژیم حتی فعالیت انجمن‌های قانونی‌ای را که خود جواز فعالیت برایشان صادر کرده تاب نمی‌آورد و اکنون بعد ازماهها زندانی این روزنامه‏نگار و وبلاگیست بلوچ امروز صبح در زاهدان به دار آدیخته شد.
درد آنجاست که این اعدامها خشونت و خون ریزی را در استان سیستان و بلوچستان نا امن گسترده می‏کند و منطق کسانی را که گروگان می‏گیرند و سر می‏برند پر طرفدارتر.

در همین ارتباط:

رادیو فردا

اعدام یعقوب مهرنهاد، شوکی بر فعالان مدنی!

وبلاگ یعقوب مهرنهاد

یعقوب مهرنهاد اعدام شد

تاثیر درخواست عفو در لغو اعدام

این آدم دیگر نفس نمی کشد

اسامی تعدادی از اعدامی‏های بلوچ


13 Responses to “وقتی یک نظام هار بشود”

  1. Anonymous says:

    يعقوب عزيز دنيا امروز از نبودت اشک ميريزد…چون مظلومانه اعدام شدي!
    آرزوي صبر و بردباري براي عزيزانت – بويژه ابراهيم عزيز
    مسعود بلوچ از سوئد
    http://www.radiobalochi.org

  2. Anonymous says:

    بازتاب اعدام یعقوب مهرنهاد در دیگر رسانه ها

    ——————————————————————————–

    http://ettelaat.net/08-augusti/news.asp?id=30806&=Iran

  3. Anonymous says:

    بیانیه شماری از روزنامه نگاران و وب نگاران کُرد در محکومیت اجرای حکم اعدام یعقوب مهرنهاد

    ——————————————————————————–

    صبح امروز (دوشنبه) زندان مرکزی زاهدان شاهد انداختن حلقه ی طناب اعدام بر گردن یک روزنامه نگار بود. روزنامه نگاری که تنها یک جرم داشت: بیان واقعیات مردمانش؛ یعقوب مهرنهاد، قبل از اینکه اشعه های آفتاب بلوچستان را ببیند، مظلومانه اعدام شد.

    یعقوب مهرنهاد یک فعال مدنی بود، وی به فعالیت مدنی وقانونی درایران اعتقاد داشت و بر این باوربود که با توسل به مبارزه قانونی و پتانسل های قانونی در جمهوری اسلامی ایران، می توان حقوق پایمال شده مردم بلوچ را بازپس گرفت، ولی اجرای حکم اعدام وی بر اساس همان قانونی که او به آن امید بسته بود، این ذهنیت را در میان ما بوجود می آورد که او شاید اشتباه کرده است! ولی افسوس که خیلی دیر است…

    یعقوب مهرنهاد یک روزنامه نگار بود، وی به رسالت خویش ایمان داشت و برهمین اساس همواره از ظلم هایی که از جانب خدایگان نشسته بر کرسی قدرت در مرکز بر مردم بی پناه و درحاشیه ی بلوچ روا داشته می شود، می نوشت و نقد می کرد و سرانجام با طناب بافته شده از “تار”هایی که پیشتر با قلم خویش بر کاغذ نگاشته بود، اعدام شد.

    ما روزنامه نگاران کرد بر این باوریم همانگونه که اتهامات “عضویت در احزاب کردی” به دست مایه ای برای حاکمیت جهت اعدام جوانان و فعالین کرد در کردستان تبدیل شده است، اتهامات “قاچاق مواد مخدر” و “ارتباط با گروه و احزاب اپوزیسیون چون جندالله و …” در بلوچستان جوانان و فعالین بلوچ را پای چوبه دار می فرستد. و در کنار این اتهامات باید اتهام “اراذل و اوباش” در استان های مرکزی را نیز اضافه نمود.

    ما روزنامه نگاران کرد با مردم بلوچ و جامعه ی روزنامه نگاران بلوچستان همدردی می کنیم. دو تن از همکاران ما نیز با صدور حکم اعدام مواجه شده اند، هیوا بوتیمار و عدنان حسن پور. اگر در برابر اعدام یعقوب مهرنهاد ساکت بنشینیم، می تواند راه برای اعدام روزنامه نگاران کرد نیز هموارتر شود.

    ما ضمن محکوم نمودن اجرایی کردن سیاست “شکستن قلم ها” که اینبار در قالب اعدام برای روزنامه نگاران و قلم به دستان خود را به نمایش می گذارد، خواهانیم که جوامع حقوق بشری در برابر این اقدام حاکمیت در ایران ساکت ننشینند و این اقدام انسان ستیزانه را محکوم نمایند. سکوت در برابر حکم اعدام یعقوب مهرنهاد، به معنی اجرای احکام اعدام فعالین مدنی، نویسندگان و قلم به دستان در دیگر نقاط ایران و علی الخصوص در کردستان است.

    شماری از روزنامه نگاران و وب نگاران کرد

  4. uzakyol says:

    واقعا متاسفم. منم مطلبی در این باره نوشتم

  5. Anonymous says:

    خيلی تلخ و دردناک است بلوچ گرامی!

    nazkhatoun
    nazkhatoun.com

  6. حمید میداف says:

    قادر عزیز
    سپاسگزارم.
    مطلب را در بلاگ نیوز اصلاح کردم.

  7. Abdol-Qader Balouch says:

    جناب میداف نازنین مدیر مسئول محترم وبلاگ نیوز با درودو احترام و با تشکر از اینکه سوگنامه دوستمان به اسم قادر بلوچ را منتشر کرده اید جهت اطلاع برای خوانندگان وبلاگ نیوز اعلام می کنم این مطلب را من برای شما ارسال نکرده ام. با مهر فراوان عبدالقادر بلوچ

  8. حمید میداف says:

    قادر عزیز
    پیامت سخت متأثرم کرد. گویا عزیزی از دست داده‌ام که در حقیقت نیز چنین است. من پیامی را که در وبلاگم گذاشته بودی با اجازه ات در بلاگ نیوز منتشر کردم، شخصا نیز در اعتصاب یک روزه بلاگنویسان در روز پنجشنبه شرکت خواهم کرد.

  9. Anonymous says:

    وانمود كردي خونسردي وقتي دستت را بر دهانش فشرده بودي.
    تكان مي‌خورد.
    و در آخرين دم‌ها كه هنوز هوشش با او بود
    فكر مي‌كرد:
    چرا؟

  10. Anonymous says:

    گيرم که دست‌نوشته‌های قبيله‌ی ما را
    حريق ندانستن بلعيده باشد
    با سرود “پيش‌مرگان” پای گاه‌واره چه خواهی کرد؟

  11. فرهاد says:

    بلوچ عزیز
    بد دوره ای ست که باید یک خط در میان به دوستان عزیز چون تو تسلیت گفت ، شرمنده ، امیدوارم روزهای تبریک و شادمانی فرارسد

  12. تقی says:

    قادر عزیز با سلام. همان اولین لحظه ای که این خبر رو شنیدم، بیاد نوشته قبلی ات درباره این جوان افتادم و حدس میزدم که چقدر میتواند چنین خبری دلت را درد بیاورد؛ همانگونه که دلم را به درد آورد. بنظر میرسد دستگاه قضائی در آن سیستم بهم ریخته، برای دامن زدن بر آتش اختلافات قومی و ملی و غیره، از هیچ کوششی فروگذار نمی کند. میتوان حدس زد که در این وانفسا چه موجودات متعفنی مرگ غریبانه چنین جوانانی رو وسیله دنبال کردن حماقت های سیاسی خود می کنند. قلب همه ما در کنار شما عزیزان بشدت جریحه دار شده. آرزو میکنم که بتوانی شدت این جراحت رو تحمل کرده و به سهم خود در آرام کردن عزیزان بلوچ و سایرینی که قلبی تپنده برای آنان دارند، نقش خودت را ایفا کنی. دستت را می فشارم. تقی

  13. حسین says:

    با تسلیت بتویوست بلوچ
    مهر نهاد و دیگر مبارزین میهن دوست بلوچ روان پاکشان شاد باد این خونها بالاخره روزی دامن ظالمین را خواهد گرفت

Leave a Reply



VIDEO

************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** *************

TAG CLOUD

Activate the Wp-cumulus plugin to see the flash tag clouds!

There is something about me..

    Activate the Flickrss plugin to see the image thumbnails!