Abdol Ghader Balouch – عبدالقادر بلوچ

Official blog of Abdol Ghader Balouch

جمعه هشتم اکتبر مراسم گرامیداشت کشته شدگان سال شصت و هفت با عنوان «دادخواهی قربانیان خشونت سیاسی در جمهوری اسلامی» در پاریس برگزار شد. در این مراسم که به همت «کمیته ضد سرکوب شهروندان ایرانی» شکل گرفته بود، تعدادی از فعالان سیاسی و بازماندگان آن سال‌ها سخنرانی کردند. این سخنرانان که از طیف‌های مختلفی دعوت شده بودند عبارت بودند از میهن جزنی، رضا اکرمی، رضا معینی، رضا علیجانی و ایرج مصداقی.

در جریان اعدام‌های گروهی تابستان سال شصت و هفت، هزاران زندانی سیاسی که عمدتا از گروه‌های چپ و سازمان مجاهدین خلق بودند در زندان‌های اوین و گوهردشت اعدام شدند. تعدی از این اعدام شدگان در بهشت زهرا و تعداد بیشتری در گورهای دسته جمعی در خاوران تهران مدفون هستند.

مراسم یادبود با یک دقیقه سکوت به یاد کشته شدگان این اعدام ها آغاز شد. سپس «ایرج مصداقی» از هواداران سازمان مجاهدین خلق و از بازماندگان کشتار سال ۶۷ زندان گوهردشت اولین سخنرانی را انجام داد. مصداقی در صحبت‌های خود ضمن نمایش اسلایدهایی از زندان‌های اوین و گوهردشت بر این نکته تاکید کرد که برای محاکمه عاملان و آمران این کشتار بیش از هر چیز نیاز به مستند‌سازی و جمع آوری اطلاعات وجود دارد، اتفاقی که به نظر وی نیاز امروز جامعه ماست. مصداقی همچنین گفت که با مطالعه‌ای که انجام داده توانسته فهرست اسامی بسیاری از این اعدام شدگان را جمع آوری کند.

دومین سخنران این مراسم «رضا علیجانی» بود. علیجانی روزنامه نگار، فعال سیاسی و ملی مذهبی است که در سال‌های دهه شصت در «اوین» زندانی است. علیجانی در سخنان خود اعدام زندانیان سیاسی در سال های شصت را «هولوکاست ایرانی» نامید و آن را بالاترین نقطه منحنی خشونت در تاریخ ایران دانست. وی با تاکید بر اینکه مطلقه بودن و پاسخگو نبودن حکومت دلیل به وجود آمدن این فجایع است با بررسی راه های مختلف برخورد با این اتفاق تاکید کرد که کشتارهای دهه شصت باید تبدیل به نماد اوج خشونت در وجدان عمومی جامعه شود. علیجانی این را تنها راه پرهیز از تکرار چنین فجایعی دانست.

«رضا معینی» مسوول میز ایران، افغانستان و تاجیکستان سازمان گزارشگران بدون مرز در سخنان خود خواستار همگرایی و توافق ملی بر سر روشن شدن ابعاد این ماجرا و محاکمه عاملان و آمران این جنایت در دادگاه های علنی شد. وی این همگرایی را پیش شرط لازم دانست و تاکید کرد در صورتی که مجامع بین المللی بخواهند راسا نسبت به این امر اقدام کنند ممکن است مانند افغانستان و کامبوج عدالت قربانی صلح و امنیت بین المللی شود.

چهارمین سخنران این مراسم «رضا اکرمی» در سخنان خود با ذکر این نکته که کشتار ۶۷ بزرگترین فاجعه تاریخ معاصر ایران است، از اصلاح‌طلبان و اپوزیسیون فعلی که در آن زمان در راس قدرت بودند خواست تا در روشن شدن ابعاد این فاجعه پیشقدم شوند… بقیه را اینجا بخوانید


Leave a Reply



VIDEO

************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** *************

TAG CLOUD

Activate the Wp-cumulus plugin to see the flash tag clouds!

There is something about me..

    Activate the Flickrss plugin to see the image thumbnails!