Abdol Ghader Balouch – عبدالقادر بلوچ

Official blog of Abdol Ghader Balouch

امروز موفق شدم به دیدن نمایشنامه اردک‏های جسور بروم. خوشبختانه در میان تماشاچیان انگلیسی زبان، حضور ایرانیان هم چشمگیر بود. از چهره‏های شناخته شده شهر هادی ابراهیمی، کتی دیلمی، دکتر پیمان وهابزاده، فرامرز پورنوروز، سیامک غفاری، امید اجتماعی، احمد مرنی و آقای محمد محمدعلی را در جمع تماشاچیان دیدم. مجموعه داستان اردک‏های جسور شامل ده داستان کوتاه است. این مجموعه کارگروهی ده تن از شاگردان کلاس‏های داستان نویسی آقای محمد محمدعلی است به همراه یک داستان از خود ایشان که توسط نشر آرویج منتشر شد. شقایق محمدعلی داستان اردک‏های جسور از این کتاب را که به قلم محمد محمدعلی است به انگلیسی ترجمه و در ونکوور آن را با کمک فی ناس* به روی صحنه برد. در متن اصلی راوی در یک تیمارستان داستان سه یار دبستانی را تعریف می‏کند که اشاره‏ای است به جریان تاریخی حسن صباح و خواجه نظام‏الملک و حکیم عمر خیام. در این داستان به مسئله غازچرانی یار ریاضیدان (که مورد غضب یاری که حاکم شده قرار می‏گیرد) و ماجرای تغذیه غازها و بیهوش شدن آنها و سایر قضایا اشاره می‏شود.
شقایق محمدعلی برای به راحت اجرا درآوردن داستان و قابل لمس کردن آن برای تماشاچی، نویسنده‏ای را به عنوان راوی خود برمی‏گزیند که ظاهراً در جلسه امضاء کتاب برای حضار توضیح می‏دهد که بخشی از کتابش توسط ناشر سانسور شده. راوی با اشاره به حضور ناشر در ردیف جلوی تماشاچیها با عجله داستان اردک‏های جسور را شرح می‏دهد تا تماشاچی دلیل این حذف را خود دریابد. آماندا لی** که راوی است با بازی خوب خود نمایشنامه را که فسمت اعظم آن بازگویی داستان است از غلطیدن در یکنواختی درمی‏آورد. کارگردان با آوردن آمبرکلی مکرت*** به عنوان یک اردک در صحنه تلاش دارد تا به اصل داستان که در تیمارستان روایت می‏شود نزدیک بماند اما آهنگ‏ها و رقص است که در پایان توجه تماشاچی را به خود می‏گیرد و آن فضای وهم انگیز و افسانه‏ای را خلق می‏کند. کوتاه سخن اینکه داستان سنگینی مثل اردک‏های جسور را با دو بازیکن به روی صحنه بردن خود جسارتی می‏خواهد که باید در کارگردانان جوانی مثل شقایق محمدعلی سراغ گرفت. برای این کارگردان شهرمان موفقیتهای بیشتری آرزو دارم.

از راست به چپ: عبدالقادر بلوچ- محمد محمدعلی- شقایق محمدعلی- آمبرکلی مکرت- آماندا لی- فی ناس

__________________________________________

* Fay Nass
** Amanda Lee
*** Amber-Kelly Mackereth


Leave a Reply



VIDEO

************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** ************* ************ *********** *************

TAG CLOUD

Activate the Wp-cumulus plugin to see the flash tag clouds!

There is something about me..

    Activate the Flickrss plugin to see the image thumbnails!